In de ban van ChatGPT
ChatGPT, een tool waar je nauwelijks nog omheen kan. Het is een van de bekendste vormen van kunstmatige intelligentie. Stel een leuke vraag aan ChatGPT en het geeft een antwoord waar je u tegen zegt. Er is een groot aanbod aan AI-tools, maar tijdens mijn studie heb ik wat geleerd over ChatGPT. Daarom gebruik ik deze. Maar hoe zet ik ChatGPT nu in tijdens mijn werk bij Value9 en tijdens mijn studie? Laten we eens dieper ingaan op hoe deze geavanceerde AI-tool mijn werk als communicatieprofessional bij Value9 beïnvloedt.
ChatGPT als inspiratiebron
Voor mij fungeert ChatGPT eigenlijk als een bron van inspiratie. Ik gebruik het vaak om te brainstormen over leuke ideeën voor content, bijvoorbeeld voor social media of een blog. Nu hoor ik je al denken: heb je dan ook ChatGPT gebruikt om deze blog te schrijven? Mijn eerlijke antwoord is ja, maar alleen voor de ruwe aanzet. Waarom dan niet voor de hele blog? Nou, dat is precies waar ik tegen aan loop. ChatGPT kent de stijl van Value9 niet. Dus dan kan er nog zo’n mooie lap tekst uitrollen met de meeste creatieve zinnen en woordencombinaties, maar zolang het niet bij Value9 past, kan ik het simpelweg niet overnemen. Ik kan je wel een voorbeeld geven van een zin die ChatGPT voor deze blog gegenereerd heeft: “Als communicatiespecialist bij Value9 heb ik het voorrecht gehad om ChatGPT te gebruiken als een waardevol hulpmiddel in mijn dagelijkse taken.” En: “Mijn persoonlijke reis met AI in de wereld van communicatie is een boeiende en evoluerende reis geweest.” Zoals je al kan raden, deze zinnen vind je nergens terug in deze blog, omdat het gewoon niet onze stijl is.
My partner in crime ;)
Als contentcreator is het mijn rol om boeiende content te maken. En niet zomaar content; content dat jullie aanspreekt. Hierbij kan ChatGPT mij goed ondersteunen. Wat zijn de nieuwste trends? Binnen no time ligt een overzicht van de nieuwste trends voor mijn neus. Of: 20 maart is het begin van de lente, kan jij mij hier wat leuke insteekjes voor een social media-post voor geven? Et voilà, daar zijn vijf ideeën waar ik op verder kan bouwen. Het is razendsnel en het zorgt ervoor dat ik efficiënter kan werken. Ondanks dat vaak wat extra tijd moet besteden aan het op maat maken van de teksten voor Value9, vind ik het ge-wel-dig dat ik ChatGPT kan raadplegen als een soort tweede brein.
Hogere wiskunde? No problemo!
Overigens gebruik ik het niet alleen voor mijn werk. Tijdens mijn premaster Communicatiewetenschappen volg ik een statistiekvak. Daar wordt verwacht dat ik tientallen verschillende formules begrijp. Nou, dan zie ik door de bomen het bos niet meer. Maar je voelt hem vast al aankomen, dan vraag ik aan ChatGPT: wat betekent deze formule (𝑥̅1 − 𝑥̅2) ± t(se)? Ik zet een kopje koffie en halverwege is een uitgebreide uitleg van deze formule geboren. Dan ben ik zo blij dat ChatGPT bestaat. Het is dus maar net waar je het voor wil gebruiken.
De hartslag van communicatie
Ondanks alle handvatten die ChatGPT geeft, ligt de kracht van effectieve communicatie in het vermogen om verbinding te maken, emoties te raken en impact te hebben op degenen met wie we communiceren. Deze menselijke elementen zijn wat mij betreft essentieel voor elke communicatiestrategie. Het is fijn dat ChatGPT mij kan helpen bij het genereren van content, maar het is aan mij als communicatieprofessional om deze inhoud te verfijnen, te contextualiseren en tot leven te brengen op een manier die bij Value9 én onze doelgroep past. Dat blijft de kern van ons communicatievak. Maar in een wereld waar technologie een steeds grotere rol speelt, zijn hulpmiddelen zoals ChatGPT gewoon handig. Daarom heb ik ter afsluiting deze blog natuurlijk nog even door ChatGPT gehaald om te checken of er geen spellingsfouten meer inzaten.