Arbeidsmarktkrapte: Werf medewerkers met een arbeidsbeperking
Het kan in deze krappe arbeidsmarkt lastig zijn om nieuw medewerkers te werven. Toch beperken veel werkgevers zich nog steeds in hun zoektocht. En denken ze niet zo snel aan de werving van mensen met een arbeidsbeperking.
Voordelen werving medewerkers met een arbeidsbeperking
- Je bent maatschappelijk verantwoord bezig en je bedrijf krijgt een realistischere afspiegeling van de samenleving.
- Je zoekt een oplossing voor je personeelstekort.
- Je krijgt zeer betrokken, gemotiveerde en loyale medewerkers in dienst.
- Je draagt (afhankelijk van de kandidaat) mogelijk bij aan de Banenafspraak: help 125.000 medewerkers met een arbeidsbeperking aan een baan.
Over wat voor doelgroep hebben we het?
Ten eerste is de doelgroep heel breed. Bijvoorbeeld mensen in een rolstoel, slechtziend of -horend. Of mensen met autisme, een spierziekte of een verstandelijke beperking. Ruwweg valt de doelgroep uiteen in 2 groepen:
- mensen met een arbeidshandicap op gebied van psychische, lichamelijke of zintuiglijke aard. Bijvoorbeeld autisme, slechthorendheid, slechtziendheid, rugklachten, stembandverlamming, depressie, epilepsie, spierziekte, chronisch vermoeidheidssyndroom, schizofrenie.
- mensen met psychosociale problemen. Bijvoorbeeld langdurige werkloosheid, verslavingsverleden, dreigende dakloosheid of zware financiële problemen.
Nou is niet elke vacature direct geschikt. Maar laat je dat niet gelijk weerhouden. Denk out of the box en ga aan de slag. Het lijkt soms ingewikkelder dan het is. En je hoeft het niet alleen te doen, zoek hulp.
Stappenplan werving medewerkers met arbeidsbeperking
Werving van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vraagt een iets aangepast stappenplan.