Praktische gids voor arbeidsmarktcommunicatie
Opdrachtgever
MITT
Expertises
- Arbeidsmarktcommunicatie
- Employer Branding
MITT klopte bij ons aan met een mooie vraag. Ze wilden de bijna 1.100 aangesloten werkgevers ondersteunen bij arbeidsmarktcommunicatie. MITT is er voor veelal kleine en middelgrote bedrijven in de mode-, interieur-, tapijt- en textielsector die hun productie in Nederland hebben. En ook die branche heeft te maken met krapte op de arbeidsmarkt. Maar waar begin je als klein bedrijf dat niet continu vacatures heeft? En dus moet werven veelal zonder eigen recruiters of arbeidsmarktcommunicatie specialisten?
Een praktische insteek
Onze employer branding experts gaan graag met zo'n vraag aan de slag. Een ding was gelijk duidelijk: het moest niet te ingewikkeld en vooral praktisch van aard worden. Arbeidsmarktcommunicatie is een breed en interessant vakgebied, en ontwikkelingen gaan snel. Echter een klein bedrijf moet roeien met de riemen die er zijn. Aan ons de taak die riemen iets steviger te maken.
Van kennis naar praktijk
We schetsten een aanpak en gingen van start. Met allereerst interviews met verschillende werkgevers uit de sector om hun behoeften en inzichten op te halen. Maar ook een analyse van de vacatures van aangesloten werkgevers, vaststellen van de belangrijkste functies en bouwden we kennis op over de belangrijkste doelgroepen voor deze sector. Vervolgens vertaalden we die kennis naar de praktijk van de werkgevers. Welke laagdrempelige wervingsacties kan elke werkgever (groot of klein) binnen de branche optuigen? Wat is nou een goed vacatureformat? Hoe ziet het profiel van de belangrijkste wervingsdoelgroepen eruit?